Hoe doen jullie dat toch? Nou, zo dus..
De vraag die we heel vaak te horen krijgen. Hoe doen jullie dat toch? Maken jullie die spellen zelf? Hoe verzin je het elke keer weer? Ga je dan zelf naar de stad toe? En de antwoorden op deze vragen zijn JA, JA en JA. Maar dat is niet het hele verhaal.
Het verhaal van het spel
Het begint met een stad en een verhaal. We willen steeds weer een nieuw verhaal maken, passend bij een stad en het spelconcept. Bij de Flikken spellen zijn de verhalen wat ludieker, meer gericht op de sfeer van een stad, bij CityCode duiken we iets meer in de geschiedenis van een stad en bij City Escape zoeken we een spannend element op.
Welke weg kies je?
Welke puzzellocaties en route zoeken we in een stad? We doen wat research op internet, vragen informatie aan locals, aan de VVV en gaan vooral zelf wandelen. We zoeken enerzijds de highlights en anderzijds de niet zo evidente weg om er te komen. Moeilijk te verenigen, maar het lukt bijna altijd. We laten ons inspireren door wat we tegenkomen. We kijken omhoog, omlaag en opzij. We noteren grappige, interessante en opvallende zaken.
Gamification
Als het verhaal, de route en goede punten zijn geïnventariseerd gaan we puzzels maken. We zijn zelf gek op spannende verhalen, bordspellen, cryptogrammen, quizzen en escape games. Genoeg inspiratie dus. We leggen de lat hoog en zoeken telkens weer originele manieren van informatie verzamelen.
Testen – testen – testen
Als de puzzels klaar zijn en we snappen ze zelf, vragen we vrienden, bekenden en CityGoose fans om ze te testen. De gekste dingen komen dan nog naar voren. Op hoeveel verschillende manieren kun je een vraag interpreteren? Heel veel blijkt dan!
Wil jij op de testlijst? Meld het ons!
Mooi – mooier - mooist
Een spel moet er goed uitzien! Dat is deel van de fun. We zijn superblij dat Stefan (ja die
van City Code Nijmegen) na jaren ondergedoken te hebben gezeten weer tevoorschijn is gekomen. Hij is een van onze kanjers bij het ontwerpen van de spellen. Wij vinden ze mooi, maar nog belangrijker onze spelers ook.
“Zelfs jullie enveloppen zijn leuk! “
Het plezier van co-working
Het leukste is als we samenwerken met locals. Mensen die in de stad geboren zijn, er wonen, werken en de stad ademen. Soms komt het idee van een route of verhaal spontaan van een speler, een fan. Zo is City Code Nijmegen ontstaan door het enthousiasme van Stefan Ebbeng, een local, spelletjesfanaat en grafisch ontwerper bovendien. Flikken Deventer was er niet geweest als de Deventer schrijver Almar Otten niet met zijn gezin Flikken Maastricht had gespeeld. Nu vormen zelfs personages uit Ottens thrillers een hoofdrol in ons spel. Ook in België heeft een fanatieke speler de juiste duwtjes gegeven om te zorgen dat de Bende van Brabo vorig jaar het licht zag.
Hebben jullie nog ideeën? Laat van je horen!
We hopen dat jullie nieuwsgierigheid een beetje bevredigd is en we een inkijkje in ons proces hebben gegeven. Meer weten? Volg ons op social media.
Heb je nog tips voor ons? Laat het hieronder weten!
Opmerkingen